مدارفرمان کولر آبی

مدار فرمان کولر آبی:

در کولر های آبی خانگی در ظرفیت های ۵۰۰۰ الی ۸۰۰۰  (متر مکعب هوا بر ساعت)معمولا از موتور هایی با حداقل توان ۱ اسب بخار استفاده می شود, این موتور ها که قالبا برای مصارف خانگی تک فاز بوده با استفاده از ولتاژ شهری کار می کنند.

جریان راه اندازی این نوع موتور ها بسیار بالا بوده و ممکن است در لحظه استارت اولیه به مقدار ۱۰ آمپر نیز برسد , به دلیل آن که موتور AC است و برای استارت خوردن نیاز به جریان اولیه بالایی دارند , برای پاسخ گو بودن جریان شهری برای راه اندازی اولیه موتور ها کولر , موتور های کولور خود دارای ۱ یا ۲ خازن با ظرفیت حدودی ۱۰ میکرو فاراد می باشند که این دو خازن جریان اولیه راه اندازی موتور را تامین میکنند تا موتور به راه بیفتد اما برای موتور کولر معمولا بایستی خازنی جداگانه را با مدار آن موازی کرد تا برای استارت خورد مشکلی پیش نیاید.

در موتور های جدید خازن استارت بر روی موتور نصب شده است و کار را ساده می کند ,

در شماتیک بالا دو نوع مدار را می بینیم که شماتیک اول برای موتور های بدون خازن و شماتیک دوم برای موتور های خازن دار مورد استفاده قرار میگیرد.

موتور هایه کولور دارای ۲ سیم پیچ جداگانه می باشد که یک سیم پیچ برای دور کند و دیگری برای دور تند موتور عمل می کند.

مصرف موتور های کولر های ۵۰۰۰ الی ۸۰۰۰ حدود ۷۵۰ وات است که در تست های عملی که با موازی کردن آمپر متر ac با موتور کولر  صورت گرفت  در دور تند کولر , موتور کولر ۳٫۳۸ آمپر جریان می کشد و در دور کند ۲٫۳۵ آمپر جریان کشیده خواهد شد و با احتساب ولتاژ ۲۲۰ ولت شهری در دور تند توان مصرفی کولر ۷۴۳ وات و در دور کند نیز ۵۱۷ وات توان مصرفی موتور کولر است.

ولتاژ دو سر موتور در هنگام دور کند و دور تند حدودا برابر است (یعنی بایستی ۲۲۰ ولت باشد) ولی در عمل چنین نیست , به دلیل آن که هر چقدر جریان مصرفی افزایش یابد افت ولتاژ بیشتر خواهد بود که البته به دلیل آن که جریان مصرفی موتور آنقدر مشهود نیست , ولتاژ دو سر موتور در دو حالت دور کند و تند را میتوان یک اندازه در نظر گرفت.

مقاومت سیم پیچ دور تند موتور ۵٫۸ اهم و دور کند ۶٫۶ اهم با استفاده از اهم متر اندازه گیری شد , که البته این مقدار مقاومت موتور در حالت خاموش است ضمن این که به دلیل آن که سیم پیچ در هنگام عبور جریان اندوکتانس (مقاومت سلفی) از خود نشان می دهد عملا برای اندازه گیری دقیق مقاومت سیم پیچ های کولر بایستی  مقدار مقاومت R و RL-RC را با یکدیگر جمع کرد تا مقدار واقعی مقاومت سیک پیچ موتور کولر بدست آید.

Rt= RC-RL + R

*نکته:

استفاده از خازن برای موتور های کولر صرفا فقط برای استارت اولیه موتور نیست , بلکه استفاده از خازن باعث ایجاد مقاومت خازنی می شود و با احتساب این که خود موتور نیز مقاومت سلفی  در برابر جریان از خود نشان می دهد , مقاومت خازنی و مقاومت سلفی یکدیگر را خنثی می کنند و بدین صورت موتور در برابر جریان مقاومت کمتری از خود نشان می دهد و باعث کاهش مصرف توان در کولر می شود.

که البته هر چقدر مقدار کسر مقاومت سلفی از مقاومت خازنی به صفر نزدیک باشد , جریان مصرفی موتور کاهش می یابد و در اینجاست که محاسبات دقیق مقدار خازن دو صد چند مهمتر می شود.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *